M/S Olau Britannia

Byggd 1982 av AG Weser Seebeckswerft, Bremerhaven. Tyskland.

Varvsnummer. 1031.

Dimensioner. 153,40 x 24,24 x 5,80 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 15064/ 9013/ 2880.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 22161/ 8921/ 3032.

Maskineri. Fyra Pielstick 8PC2-5L 400 dieslar.

Effekt. 15300 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 2048.

Hyttplatser. 938.

Efter ombyggnad. 863.

Bilar. 530.

IMO. 8020642.

Systerfartyg. OLAU HOLLANDIA.

1981 06 03. Kölsträckt.

1981 12 05. Sjösatt.

Levererad 5 maj 1982 till Olau Line Ltd Co, Hamburg, Tyskland.

1982 05 07. Officiellt döpt av Prinsessan Margret i Sherness.

1982 05 08. Insatt mellan Sherness – Vlissingen.

1984 08 25. Kolliderar fartyget med RoRo fartyget MONT LOUIS i engelska kanalen.

1989 10 04. Såld till Nordström & Thulin Ab, Stockholm för leverans 1990.

1989 10 11. Såld till Fred Olsen & Co, Oslo, Norge för leverans 1990.

1990 05 21. Sista dagen i trafik mellan Sherness – Vlissingen.

1990 05 21. Avgick Vlissingen mot Hamburg.

1990 05 22. Övertagen av Fred Olsen & Co, Oslo, Norge (Registrerad för Fred Olsen & Co, Hirtshals, Danmark). Omdöpt till BAYARD.  vid Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland.

1990 06 18. Överförd till Fred Olsen & Co, Oslo, Norge.

1990 06 21. Insatt mellan Kristiansand – Hirtshals. Under vinterhalvåret, insatt mellan Oslo – Hirtshals.

1990 12 14. Såld till Color Line A/S, Oslo, Norge.

1991 01 15. Omdöpt till CHRISTIAN IV. Insatt mellan Oslo – Hirtshals.

1994 04 29. Insatt mellan Kristiansand – Hirtshals.

1995 03 24 – 1995 03 31. Insatt mellan Moss – Kiel.

1995 04 01. Åter insatt mellan Kristiansand – Hirtshals.

1999 01. Ombyggd vid Fredericia Værft med lite fler restauranger samt bättre konferensutrymmen.

2003 12 21. På grunt av storm, så fick fartyget gå till Frederikshavn i ställer för in till Hirtshals.

2005 01 05. Ankom Remontowa, Gdansk för ombyggnad.

2005 02 19. Avgick Remontowa mot Hirtshals.

2005 02 20. Ankom Hirtshals.

2005 02. Åtgärda sprickor i skrovet vid Örskov, Frederikshavn.

2005 02 28. Åter i trafik mellan Kristiansand – Hirtshals.

2005 08 24. Gick ett bränslerör till en motor av och det vart rökutveckling, fartyget gick in till Kristiansand.

2005 08 26. Åter i trafik.

2006 04 18 – 2006 04 21. Varvsbesök i Horten.

2008 03 10. Sista dagen i trafik mellan Kristiansand – Hirtshals.

2008 03. Upplagd i Sandefjord.

2008 04 10 – 2008 06 15. Insatt mellan Larvik – Hirtshals.

2008 06 16. Upplagd i Sandefjord

2008 05 20. Såld till Stella Naves Russia OY Ltd, Helsingfors, Finland för leverans i juli.

2008 07. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till JULIA.

2008 07 04. Avgick Sandefjord mot Helsingfors.

2008 07 07. Ankom Helsingfors för provanlöp, avgick sedan mot Kotka.

2008 07 26. Uppvisningstur runt Kotka.

2008 08 01. Insatt mellan Helsingfors – St Petersburg.

2008 10 07. Ställdes trafiken in och fartyget lades upp, först i Helsingfors, sedan flyttat till Kotka.

2009 02. Ska fartyget säljas på offentlig auktion.

2009 09. Såld till Fastnet Line, Ltd, Cork, Irland (Satt under Bermuda flagg, hemmahamn Hamilton).

2009 09 17. Avgick Kotka.

2009 09 22. Ankom Swansea.

2009 09. Ankom Cork.

2010 01 31. Avgick Cork mot Swansea för dockning, samt förberedelse för sin nya trafik.

2010 03 10. Insatt mellan Cork – Swansea. 

2011 11. Tagen ur trafik på grund av finansiella problem. Upplagd i Cork.

2012 02 02. Så meddelar rederiet att trafiken har blivit nedlagd och fartyget sätts till försäljning.

2012 03. Såld till C-bed BV, London, England.

2012 03 28. Övertagen av det nya rederiet. Omdöpt till WIND PERFECTION.

2012 04 16. Avgick Cork.